کاربردهای دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته که به اختصار به آن CCTV گفته می شود به دوربین هایی می گویند که به منظور نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. در گذشته این دوربین ها تنها در اماکن نظامی و سازمان های امنیتی استفاده می شد اما امروزه کاربرد انواع دوربین مدار بسته در اماکن و ساختمان های مختلف دیده می شود و بسیاری از افراد برای امنیت بخشیدن به کسب و کارهای خود یکی از انواع دوربین مداربسته را مورد استفاده قرار می دهند.

اصلی ترین کاربردی که برای این نوع دوربین ها وجود دارد کاربردهای امنیتی و نظارتی بوده که برای جلوگیری از سرقت در اماکن مختلف استفاده می گردد. کاربردهای متنوع دیگری برای دوربین های مداربسته وجود دارد و موارد کاربرد آن در کشورهای مختلف دنیا گسترده شده است.

در ادامه قصد داریم تا به بررسی کاربردهای مختلف دوربین مداربسته بپردازیم تا شما در هنگام خرید این دوربین ها دچار سردرگمی نشده و قادر به انتخاب صحیح دستگاه، متناسب با محلی که قرار است دوربین در آن نصب گردد باشید.

  • پیشگیری از سرقت و مدیریت جرم

تجربه ثابت کرده است که نصب این دوربین ها در اماکن مختلف تا حد زیادی میزان سرقت های موجود در جامعه را کاهش داده است. استفاده از دوربین های مداربسته باعث می شود تا در صورت وقوع سرقت، امکان پیگیری و شناسایی سارق توسط پلیس امکان پذیر بوده و به دستگیری آنها کمک بسیاری خواهد کرد.

نصب این دوربین ها شخصی بوده و صاحبان مشاغل مختلف می توانند اقدام به نصب این دوربین ها در محل کسب و کار خود نمایند. طلا و جواهر فروشی ها، فروشگاه های زنجیره ای و سایر فروشگاه های بزرگ می توانند اقدام به نصب انواع دوربین مدار بسته نموده و به امنیت محل کار خود کمک بسیاری نمایند.

نظارت دوربین مداربسته می تواند مجرمان بالقوه را از انجام عمل باز دارد. در صورت وقوع جرم، فیلم های ویدئویی می توانند به نیروی انتظامی کمک کنند تا تحقیقات و بعداً شواهدی را برای پیگرد قانونی در دادگاه قانونی ارائه دهد. همراه با دوربین مداربسته، سنسورهای صوتی، حرارتی و انواع دیگر سنسورها می توانند مقامات را از وقایع غیر عادی مانند آتش یا اسلحه در یک مکان مطلع نمایند.

برای مشاغل مختلف، دوربین ها می توانند فعالیت های مجرمانه داخلی را شناسایی و کنترل نمایند. زندان ها ممکن است از نظارت ویدئویی برای جلوگیری از انتقال مواد مخدر و سایر کالاهای قاچاق به زندانیان توسط هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کنند. دوربین های امنیتی قادر به نظارت بر مناطقی که به راحتی قابل دسترسی نیستند پشت بام ها می باشند.

  • مدیریت بحران

با استفاده از انواع دوربین مدار بسته، نیروهای اورژانس و نیروهای امداد و نجات قادر به ارزیابی و نظارت بر حوادث در زمان واقعی برای انتقال وضعیت از طریق ویدئو به تیم های مدیریت بلایا هستند، به عنوان مثال از داخل یک ساختمان در حال سوختن، از یک غار یا از یک هلیکوپتر که بر فراز یک صحنه پرواز می کند می توان تصاویری را در لحظه مشاهده کرد.

  • کاربرد نظارتی

نکته ای که در رابطه با انواع دوربین مدار بسته وجود دارد این است که این دوربین ها تنها به منظور تامین امنیت استفاده نمی شوند و از آنها جهت نظارت بر اماکن مختلف نیز استفاده می گردد. صاحبان شرکت ها و سازمان های مختلف می توانند رفت و آمد و عملکرد پرسنل فعال در شرکت را کنترل نموده و به بهبود بازدهی نهایی شرکت کمک نماید.

در بسیاری از مواقع جرائمی مانند سرقت مدارک و یا جا به جایی اسناد مختلف در ادارات مختلف صورت می گیرد که برای جلوگیری از این موارد نیاز است فردی به کنترل آن بپردازد. در این گونه مواقع استفاده از انواع دوربین مدار بسته بهترین گزینه به شمار رفته و مدیر شرکت می تواند با نصب دوربین در بخش های مختلف، تصاویر دریافت را در مانیتور خود مشاهده نموده و از موارد این چنینی آگاه باشد.

  • کنترل ترافیک

در شهرها و کشورهای مختلف، دوربین های مداربسته را در بزرگراه ها و خیابان ها نصب می کنند تا بتوانند بر ترافیک موجود در این خیابان ها نظارت داشته و در صورتی که تصادفی رخ دهد امکان اطلاع از آن و کنترل ترافیک وجود داشته باشد. دوربین های کنترل سرعت نیز نوعی از دوربین های مداربسته می باشند که قادر به ثبت پلاک افراد متخلف بوده و می توانند از بروز تخلفات رانندگی جلوگیری نمایند.

  • کاربردهای صنعتی

در صنایع مختلف مکان هایی وجود دارد که ممکن است به علت وجود مواد شیمیایی خطرناک امکان حضور انسان جهت کنترل فرآیندها وجود نداشته باشد و برای انجام این کار بهترین راه نصب انواع دوربین مدار بسته و نظارت بر تصویرهای دریافتی توسط آن می باشد. در صنایع شیمیایی و رآکتورهای هسته ای این مورد به وفور دیده می شود و نیاز است تا از دوربین هایی استفاده شود که نسبت به حرارت های بالا و مواد شیمیایی مختلف مقاومت بالایی داشته باشند.

  • استفاده در بیمارستان ها

بیمارستان و مراکز درمانی از جمله مکان هایی هستند که دارای رفت و آمد زیادی می باشد. بیماران با مشکلات مختلف وارد بیمارستان ها می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. نیاز است تا وضعیت این بیماران توسط دوربین های مداربسته کنترل گردد چرا که در صورت سهل انگاری در این کار ممکن است حوادث ناگواری اتفاق بیفتد.

کاربردهای انواع دوربین مدار بسته محدود به موارد فوق نبوده و بسیاری از کاربردهای دیگر برای این دوربین ها وجود دارد که از آن میان می توان به نظارت بر رفت و آمد در فرودگاه ها و اماکن عمومی مختلف، دانشگاه ها و مراکز آموزشی، نصب در خودرو، نظارت و کنترل رفتار اشخاص در مدارس و مهد کودک ها، استفاده در رخدادها و استادیوم های ورزشی، صنایع نظامی و هوانوردی، بانک ها و خود پردازها، پارکینگ ها و مجتمع های مسکونی و غیره اشاره کرد.

  • کاهش مسئولیت و بدهی

شاید به مواردی برخورد کردهاید که کارگری خارج از کارگاه مصدوم شده است ولی این مصدومیت را به محل کار خود نسبت میدهد. بسیاری از این ادعاهای غیر واقعی علیه شرکت ها جهت ایجاد مسئولیت برای کارفرمایان و یا کسب غرامت از بیمه می باشد.

بدون داشتن شواهد کافی، ممکن است این شرکت ها محکوم به پرداخت هزینه های گزافی شوند. دوربین مدار بسته راهی مؤثر برای جلوگیری از این وقایع به شمار رفته و علیه چنین ادعاهایی مفید خواهد بود.

در برخی موارد کارکنان رخدادی را خارج از محدوده نظارت دوربین گزارش می کنند که در این خصوص توصیه می شود که علاوه بر دوربین هایی که به صورت آشکار نصب می شوند، برخی نیز به صورت ناپیدا و مخفی از دید افراد نصب شود تا افراد مکان امنی را جهت این ادعاها و یا انجام جرم پیدا نکنند و در هر نقطه قابل رؤیت باشند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *